Krypta po drodze do Skulldust
Moderatorzy: beluosus, dEmoraliZator
-
- Posty: 119
- Rejestracja: czw cze 09, 2016 22:12
Re: Krypta po drodze do Skulldust
Co do drugiej krypty: mój wniosek jest taki, że nie może to być szyfr cezara na całej przestrzeni tabliczki.
Dlaczego?
Zakładam, że wiadomość obejmuje całą tabliczkę, oraz że jest napisana w języku polskim.
Alfabet użyty w wiadomości nie jest pierwotnym alfabetem polskim, bo zawiera X oraz V, tak więc jest to rozszerzony alfabet. Polskie "ogonki" ze względu na wieloplatformowość gry umieszczam w odpowiednikach łacińskich (ą -> a, ć -> c, ...). W sumie, to można stwierdzić, że użyto pełnego łacińskiego alfabetu.
Aby poprawnie zdeszyfrować wiadomość, należy zrobić statystykę występowania liter i dopasować ją do statystyki danego języka. Użyłem tego linka: http://www.thikim.pl/statystyka.php.
Jak widać, Q, X i V nie występują w języku zbyt często. Można też zauważyć, że w wiadomości spodziewamy się A, E, I, N, O, Z jako najczęstszych przypadków. Próba przesunięcia wykresu tak, żeby pasował, nie udaje się. Dlaczego? Przede wszystkim na potrzeby owych "braków" w literach: w tekście zaszyfrowanym brakuje tylko 2 liter (B i Q). Drugi wskaźnik, to litera E- jest ona najczęściej występującym znakiem, a w statystykach językowych - drugim, zaraz po A.
Dodatkowo sprawdziłem translacje tabliczki na wszystkie 26 kluczy szyfru cezara i nie zauważyłem żadnych zależności/słów/czegokolwiek ciekawego
Oczywiście mogę się mylić zarówno w założeniach, jak i rozważaniach, ale mój wniosek jest taki, że albo zastosowano szyfr podstawieniowy dowolny (np. a->t->g->w->o->p->...->a), których jest baaardzo dużo możliwości (ok. 1,55*10^25), albo nie zastosowano żadnego szyfru podstawieniowego.
Stawiam na tą drugą opcję, czyli tekst "zaszyfrowany" pozostaje jawny.
EDIT:
Zauważam też, że RACZEJ hasło nie obejmuje całej tabliczki, ale jej tylko niewielką część
Dlaczego?
Zakładam, że wiadomość obejmuje całą tabliczkę, oraz że jest napisana w języku polskim.
Alfabet użyty w wiadomości nie jest pierwotnym alfabetem polskim, bo zawiera X oraz V, tak więc jest to rozszerzony alfabet. Polskie "ogonki" ze względu na wieloplatformowość gry umieszczam w odpowiednikach łacińskich (ą -> a, ć -> c, ...). W sumie, to można stwierdzić, że użyto pełnego łacińskiego alfabetu.
Aby poprawnie zdeszyfrować wiadomość, należy zrobić statystykę występowania liter i dopasować ją do statystyki danego języka. Użyłem tego linka: http://www.thikim.pl/statystyka.php.
Jak widać, Q, X i V nie występują w języku zbyt często. Można też zauważyć, że w wiadomości spodziewamy się A, E, I, N, O, Z jako najczęstszych przypadków. Próba przesunięcia wykresu tak, żeby pasował, nie udaje się. Dlaczego? Przede wszystkim na potrzeby owych "braków" w literach: w tekście zaszyfrowanym brakuje tylko 2 liter (B i Q). Drugi wskaźnik, to litera E- jest ona najczęściej występującym znakiem, a w statystykach językowych - drugim, zaraz po A.
Dodatkowo sprawdziłem translacje tabliczki na wszystkie 26 kluczy szyfru cezara i nie zauważyłem żadnych zależności/słów/czegokolwiek ciekawego
Oczywiście mogę się mylić zarówno w założeniach, jak i rozważaniach, ale mój wniosek jest taki, że albo zastosowano szyfr podstawieniowy dowolny (np. a->t->g->w->o->p->...->a), których jest baaardzo dużo możliwości (ok. 1,55*10^25), albo nie zastosowano żadnego szyfru podstawieniowego.
Stawiam na tą drugą opcję, czyli tekst "zaszyfrowany" pozostaje jawny.
EDIT:
Zauważam też, że RACZEJ hasło nie obejmuje całej tabliczki, ale jej tylko niewielką część
Re: Krypta po drodze do Skulldust
W prawym gornym rogu jest kropka ( miedzy e e) to juz jakis trop moze znow trzeba koniem jechac ze tak sie wyraze
Re: Krypta po drodze do Skulldust
Jest trop... Może tam się wszystko kończy - jak w zdaniu.
Re: Krypta po drodze do Skulldust
Dokladnie o tym samym pomyslalem Ale zajme sie tym kiedy indziej
-
- Posty: 119
- Rejestracja: czw cze 09, 2016 22:12
Re: Krypta po drodze do Skulldust
Hej!
Właśnie rozwiązałem problem nr 2. Okazało się, że moja żona miała rację- tu nie chodzi o konia szachowego (próbowałem powtórzyć trik z poprzedniej zagadki), ale o inną figurę
No i pojawia się kolejne zadanie:
Choć jak dla mnie, to jest tam błąd! (według mnie jedna z literek powinna być inna, weq!)
Jest to na tyle proste zadanie, że jedyną podpowiedzią będzie: przejrzyj ten wątek!
Chcecie kolejne zadania?
(tym razem utknąłem )
Właśnie rozwiązałem problem nr 2. Okazało się, że moja żona miała rację- tu nie chodzi o konia szachowego (próbowałem powtórzyć trik z poprzedniej zagadki), ale o inną figurę
No i pojawia się kolejne zadanie:
Kod: Zaznacz cały
"cnigetc"
Spoiler:
Chcecie kolejne zadania?
Kod: Zaznacz cały
"(r/f)*((a*t*p)*u/(p*a))*(b/h)*i*k/t*h*f"
Kod: Zaznacz cały
ITMSA
SOEET
DGDJI
ĘDPWJ
ÓLIOE
Ostatnio zmieniony ndz sie 28, 2016 19:23 przez einstein13, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Krypta po drodze do Skulldust
Patrząc po opisie: unikalne macierze 16x16 utworzone jako podmacierz nieskończonej macierzy kwadratowej złożonej z macierzy 5x5, której elementy są wypisane na tabliczce powyżej.
Albo nie. Nie wiem co oznacza szesnastoboczna Chyba nie szesnastokąt foremny, więc chyba właśnie kwadrat o boku 16. W sumie to pewnie zadanie jest dużo prostsze, a ja jak zwykle przekombinowałem.
Albo nie. Nie wiem co oznacza szesnastoboczna Chyba nie szesnastokąt foremny, więc chyba właśnie kwadrat o boku 16. W sumie to pewnie zadanie jest dużo prostsze, a ja jak zwykle przekombinowałem.
Re: Krypta po drodze do Skulldust
Coz, ja utknalem chwilowo na rownaniu. Pierwsze co przychodzi do glowy, to podstawianie wartosci pod litery, wedlug ich kolejnosci w alfabecie, ale wyglada na to, ze chodzi o cos innego...
Re: Krypta po drodze do Skulldust
Nie podstawiaj... Taka wskazówka
-
- Posty: 119
- Rejestracja: czw cze 09, 2016 22:12
Re: Krypta po drodze do Skulldust
To zadanie to czysta matematyka
Re: Krypta po drodze do Skulldust
Dzieki, chyba juz wpadlem na to, chociaz nie mam jak potwierdzic chwilowo odpowiedzi;D
Tak przy okazji, zwrocilem uwage, ze odpowiedzi z poprzednich zagadek, sa prawdopobnie podpowiedziami do nastepnej:D
Tak przy okazji, zwrocilem uwage, ze odpowiedzi z poprzednich zagadek, sa prawdopobnie podpowiedziami do nastepnej:D
-
- Posty: 119
- Rejestracja: czw cze 09, 2016 22:12
Re: Krypta po drodze do Skulldust
Co do tej nowej zagadki, to są tam dwa znaki diakrytyczne. Sugerują one, że użyto alfabetu polskiego (pytanie, czy rozszerzony o X, V i Q?). Jeśli by zastosować cezara na ten przypadek, to trzeba byłoby zastosować brute-force, czyli przejrzeć (chyba) 32 klucze na podstawowy i 35 na rozszerzony alfabet... Trochę to dużawo
Podobnie widzi mi się macierz 16x16 (25 wersji). Tutaj problemem jest brak słów czy ich fragmentów w tej małej (sekwencja O-E-E odrzuca tę opcję).
Podobnie widzi mi się macierz 16x16 (25 wersji). Tutaj problemem jest brak słów czy ich fragmentów w tej małej (sekwencja O-E-E odrzuca tę opcję).
-
- Posty: 119
- Rejestracja: czw cze 09, 2016 22:12
Re: Krypta po drodze do Skulldust
Algorytm dla szyfru Cezara, komnata 4
Dla zainteresowanych: sprawdziłem wszystkie znane mi klucze dla alfabetu polskiego zwykłego i rozszerzonego. Sprawdziłem czytanie: (od lewej do prawej i odwrotnie), (poziomo i pionowo), (od pierwszej i od ostatniej linii), czyli:
* 31 kluczy dla alfabetu polskiego (tyle mamy znaków?)
* 34 klucze dla alfabetu polskiego rozszerzonego o X Q i V
* po 8 przypadków czytania dla każdej macierzy
Czyli: (31+34)*8=520 przypadków
Nie znalazłem żadnego rozwiązania WPROST (czyli nic nie daje się od razu przeczytać).
Jeśli ktoś jest zainteresowany kodem do generowania, to ... hmmm... użyłem Wolfram Mathematici:
Dla zainteresowanych: sprawdziłem wszystkie znane mi klucze dla alfabetu polskiego zwykłego i rozszerzonego. Sprawdziłem czytanie: (od lewej do prawej i odwrotnie), (poziomo i pionowo), (od pierwszej i od ostatniej linii), czyli:
* 31 kluczy dla alfabetu polskiego (tyle mamy znaków?)
* 34 klucze dla alfabetu polskiego rozszerzonego o X Q i V
* po 8 przypadków czytania dla każdej macierzy
Czyli: (31+34)*8=520 przypadków
Nie znalazłem żadnego rozwiązania WPROST (czyli nic nie daje się od razu przeczytać).
Jeśli ktoś jest zainteresowany kodem do generowania, to ... hmmm... użyłem Wolfram Mathematici:
Kod: Zaznacz cały
slownik = {"A", "Ą", "B", "C", "Ć", "D", "E", "Ę", "F", "G", "H", "I",
"J", "K", "L", "Ł", "M", "N", "O", "Ó", "P", "R", "S", "Ś", "T",
"U", "W", "Y", "Z", "Ż", "Ź"};
tabliczka = {{"I", "T", "M", "S", "A"}, {"S", "O", "E", "E",
"T"}, {"D", "G", "D", "J", "I"}, {"Ę", "D", "P", "W", "J"}, {"Ó",
"L", "I", "O", "E"}};
Cezar[litera_, klucz_] :=
slownik[[Mod[
Position[slownik, litera][[1, 1]] - 1 + 2*Length[slownik] + klucz,
Length[slownik]] + 1]]
TlumaczCezar[tablica_, klucz_] :=
Table[Table[
Cezar[tabliczka[[i1, i2]], klucz], {i2,
Length[tabliczka[[i1]]]}], {i1, Length[tabliczka]}]
Obroc[tablica_, forma_] := Switch[forma,
1, tablica,
2, tablica[[All, Length[tablica[[1]]] ;; 1 ;; -1]],
3, tablica[[Length[tablica] ;; 1 ;; -1, All]],
4, tablica[[Length[tablica] ;; 1 ;; -1, Length[tablica[[1]]] ;; 1 ;; -1]],
_, Obroc[Transpose[tablica], forma - 4]
]
PokazWynik[tablica_, klucz_] :=
TableForm[{Table[
TableForm[{" K: " <> ToString[klucz] <> " F: " <> ToString[i],
MatrixForm[Obroc[tablica, i]]}], {i, 1, 8}]}]
Table[Print[PokazWynik[TlumaczCezar[tabliczka, i], i]];, {i, 0,
Length[slownik]}];
Re: Krypta po drodze do Skulldust
To ja dołożę swoje trzy grosze - sprawdzałem tablice 16x16 ale nie wszystkie 25. próbowałem również wyciągać co 16 literę z podstawowej tablicy i nadal nic Czegoś brakuje...
-
- Posty: 119
- Rejestracja: czw cze 09, 2016 22:12
Re: Krypta po drodze do Skulldust
Poza pierwszą zagadką brakuje podpowiedzi. Ale z drugiej strony, to co zauważyłem z moją lepszą połówką: zawsze odpowiedź zagadki w komnacie N wiązała się z rozwiązywaniem zagadki z komnaty N+1, czyli pierwsze hasło związane z szachami było powiązane z ruchem po tabliczce, żeby wyczytać odpowiedź.
Mam tylko wątpliwości, jaki miałby być związek ostatniego hasła z tą komnatą? Mam dwie sensowne drogi: albo trzeba przestawić klocki w jakiś inteligentny sposób między sobą, albo powiązać tę tabliczkę z kulą autorstwa wymienionego w poprzednim haśle (ale muszę o tym jeszcze doczytać).
[żart]Chyba, że trzeba zaklaskać?[/żart]
Mam tylko wątpliwości, jaki miałby być związek ostatniego hasła z tą komnatą? Mam dwie sensowne drogi: albo trzeba przestawić klocki w jakiś inteligentny sposób między sobą, albo powiązać tę tabliczkę z kulą autorstwa wymienionego w poprzednim haśle (ale muszę o tym jeszcze doczytać).
[żart]Chyba, że trzeba zaklaskać?[/żart]
Re: Krypta po drodze do Skulldust
No cóż Panowie; po roku udostępnienia gry na szerszym forum publicum jesteście pierwszymi, którzy zaczęli rozgryzać Kryptę Zagadek :D
Gratulacje!
Gratulacje!
http://www.otchlan.pl - zapraszam do Otchłani.