Re: Krypta po drodze do Skulldust
: czw sie 18, 2016 19:57
Co do drugiej krypty: mój wniosek jest taki, że nie może to być szyfr cezara na całej przestrzeni tabliczki.
Dlaczego?
Zakładam, że wiadomość obejmuje całą tabliczkę, oraz że jest napisana w języku polskim.
Alfabet użyty w wiadomości nie jest pierwotnym alfabetem polskim, bo zawiera X oraz V, tak więc jest to rozszerzony alfabet. Polskie "ogonki" ze względu na wieloplatformowość gry umieszczam w odpowiednikach łacińskich (ą -> a, ć -> c, ...). W sumie, to można stwierdzić, że użyto pełnego łacińskiego alfabetu.
Aby poprawnie zdeszyfrować wiadomość, należy zrobić statystykę występowania liter i dopasować ją do statystyki danego języka. Użyłem tego linka: http://www.thikim.pl/statystyka.php.
Jak widać, Q, X i V nie występują w języku zbyt często. Można też zauważyć, że w wiadomości spodziewamy się A, E, I, N, O, Z jako najczęstszych przypadków. Próba przesunięcia wykresu tak, żeby pasował, nie udaje się. Dlaczego? Przede wszystkim na potrzeby owych "braków" w literach: w tekście zaszyfrowanym brakuje tylko 2 liter (B i Q). Drugi wskaźnik, to litera E- jest ona najczęściej występującym znakiem, a w statystykach językowych - drugim, zaraz po A.
Dodatkowo sprawdziłem translacje tabliczki na wszystkie 26 kluczy szyfru cezara i nie zauważyłem żadnych zależności/słów/czegokolwiek ciekawego
Oczywiście mogę się mylić zarówno w założeniach, jak i rozważaniach, ale mój wniosek jest taki, że albo zastosowano szyfr podstawieniowy dowolny (np. a->t->g->w->o->p->...->a), których jest baaardzo dużo możliwości (ok. 1,55*10^25), albo nie zastosowano żadnego szyfru podstawieniowego.
Stawiam na tą drugą opcję, czyli tekst "zaszyfrowany" pozostaje jawny.
EDIT:
Zauważam też, że RACZEJ hasło nie obejmuje całej tabliczki, ale jej tylko niewielką część
Dlaczego?
Zakładam, że wiadomość obejmuje całą tabliczkę, oraz że jest napisana w języku polskim.
Alfabet użyty w wiadomości nie jest pierwotnym alfabetem polskim, bo zawiera X oraz V, tak więc jest to rozszerzony alfabet. Polskie "ogonki" ze względu na wieloplatformowość gry umieszczam w odpowiednikach łacińskich (ą -> a, ć -> c, ...). W sumie, to można stwierdzić, że użyto pełnego łacińskiego alfabetu.
Aby poprawnie zdeszyfrować wiadomość, należy zrobić statystykę występowania liter i dopasować ją do statystyki danego języka. Użyłem tego linka: http://www.thikim.pl/statystyka.php.
Jak widać, Q, X i V nie występują w języku zbyt często. Można też zauważyć, że w wiadomości spodziewamy się A, E, I, N, O, Z jako najczęstszych przypadków. Próba przesunięcia wykresu tak, żeby pasował, nie udaje się. Dlaczego? Przede wszystkim na potrzeby owych "braków" w literach: w tekście zaszyfrowanym brakuje tylko 2 liter (B i Q). Drugi wskaźnik, to litera E- jest ona najczęściej występującym znakiem, a w statystykach językowych - drugim, zaraz po A.
Dodatkowo sprawdziłem translacje tabliczki na wszystkie 26 kluczy szyfru cezara i nie zauważyłem żadnych zależności/słów/czegokolwiek ciekawego
Oczywiście mogę się mylić zarówno w założeniach, jak i rozważaniach, ale mój wniosek jest taki, że albo zastosowano szyfr podstawieniowy dowolny (np. a->t->g->w->o->p->...->a), których jest baaardzo dużo możliwości (ok. 1,55*10^25), albo nie zastosowano żadnego szyfru podstawieniowego.
Stawiam na tą drugą opcję, czyli tekst "zaszyfrowany" pozostaje jawny.
EDIT:
Zauważam też, że RACZEJ hasło nie obejmuje całej tabliczki, ale jej tylko niewielką część